
C.P. Company: een korte historie
C.P. Company is een innovatief kledingmerk dat in 1975 is opgericht door designer Massimo Osti. Hoewel het bedrijf al in 1971 bestond, heette het eerst Chester Perry, vernoemd naar een bedrijf uit het stripverhaal ‘Bristow’. De kledingmerken Fred Perry en Chester Barrie klaagden echter over deze naamvoering en daarom werd de naam veranderd in C.P. Company.
Als voorloper focust het merk zich vanaf het begin op het produceren van sportswear, kleding waarbij stijl en functie hand in hand gaan. Zijn inspiratie haalt Osti vooral uit militaire uniformen en de kleding die arbeiders dragen, want zo stelt hij: bij deze kledij heeft elk element zijn eigen bestaansrecht. Om innovatief te blijven, gaat Massimo op zoek naar abnormaliteiten die ontstaan tijdens de productie van de collecties. Zo laat hij de verschillende kledingstukken bijvoorbeeld in duizenden kleuren verven, gewoon om te kijken wat het effect is. De garment dye techniek, waarbij niet de stof, maar het kledingstuk in zijn geheel wordt geverfd, heeft hier een flinke bijdrage aan geleverd. Deze techniek wordt ook toegepast bij de producten van Stone Island.
In 1988 ontwierp Massimo Osti de memorabele C.P. Company Mille Miglia Jacket voor deelnemers aan de gelijknamige endurancerace. Een functionele jas met een speciale lens in de mouw om het polshorloge door te kunnen aflezen en met twee lenzen in de capuchon, waarmee de ogen van de rallyrijders tegen stof beschermd werden. Het is dit kledingstuk, deze iconische jas van C.P. Company, dat vandaag de dag nog altijd als inspiratiebron dient voor de verschillende kledingstukken die zijn voorzien van ‘goggles’ en ‘lenzen’. Hoewel het bedrijf al jaren niet meer in handen is van de familie Osti, staat de zoon van Massimo, Lorenzo, sinds 2019 als directeur aan het roer van het kledingmerk.